~~Assalamualaikum~~


Kurang dari 3 bulan lagi kita akan menyambut Hari Raya AidilFitri. Rasa macam cepat jer masa berlalukan..Suasana hari raya pun sudah kian terasa..masing-masing dah start beli baju raya..hantar tempahan baju, beli langsir dan macam-macam lagilah.

Bila sebut raya, antara perkara yang tak dapat dipisahkan ialah mercun..saya rasa setiap tahun ada ajer kes ni walaupun kerajaan dah banyak kali mewar-warkan jgn bermain mercun terutama ciptaan sendiri…tapi biasa nya dah tergadah baru nak tersedar…selagi tak ada kesedaran selagi tulah benda ni tak kan berakhir..akhirnya siapa juga yang susah…mereka dan keluarga mereka…emmmm fikir-fikirkanlah ye….

Saya teringat satu peristiwa lebih kurang 3 tahun yang lepas….

SELAMAT HARI RAYA ADIK~!Kataku sambil tersenyum di awal pagi raya selepas pembedahan adik ini.

Pada petang menjelang hari raya aidilfitri tahun 2007, aku telah dipanggil untuk melihat tangan seorang budak yang telah membakar mercun ditangannya, tetapi tidak sempat baling lalu mercun itu meletup di tangannya.



Tangannya seperti gambar di atas.. Nampak macam hancur. Aku telah memberitahu ibu bapanyanya pihak hospital akan cuba selamatkan apa yang boleh untuk budak ini. Malam itu pembedahan dijalankan dan hasilnya………….

JENG…JENG…JENG….




So kesimpulannyer..jangan main MERCUN yer adik-adik sekalian alam…

P/S: Gambar-gambar adalah untuk pengajaran/pengalaman orang lain agar ianya tidak terjadi pada anak-anak kita

date Monday, June 21, 2010

0 comments to “AlaHai……. mErcUn……”

Leave a Reply: